onsdag 11. februar 2015

Follo Rundt 2015 - 40 års jubileum


Follo Rundt er et av de tradisjonsrike løpene i NVMC-regi. Follo Jern & Skrot ønsker selvsagt å ta dere med rundt i distriktet vårt på vakre vårveier også i 2015.

Start/målstedet er hos Lillebror MC, i Ås. Vi har tro på at dette bl.a. gjør det enklere for de som ankommer med sykkelen på tilhenger. Ellers har stedet en fin motorsykkelatmosfære og muligheter for enklere reparasjoner. Dato for løpet er søndag 3 mai, og starttidspunktet er kl. 11.00. Løypa er på ca. 8 mil og egner seg for alle veteraner. Årets løpdeltagelse gir en spesiell jubileumsplakett.


Startkontigent fører: kr. 200 -, passasjer kr. 100.-
For spørsmål, ta kontakt med løpsledelsen ved
Øivind Fengås, tlf. 45 24 10 06, evt. e-post:follojernogskrot@gmail.com.



Slik kommer du til Lillebror MC:
Kjør E6 sydover til avkjøring 18 mot Ås/Drøbak. Kjør 150m mot Drøbak, og ta til høyre. Følg skilting mot Lillebror MC.

torsdag 25. april 2013

Follo Rundt 2013 - 5. mai

Da er Follo Jern & Skrot klar for Follo Rundt nok en gang. Datoen er 5 mai og starttidspunktet kl. 11.00. Akkurat som i fjor har vi valgt start/målsted hos Lillebror MC på Ås. Hvis du kommer E6 nordfra kan du ta av ved avkjøring 18 og kjøre litt i retning Drøbak. Etter 200m er det en avkjørsel på høyre side. Følg skiltene til Lillebror MC herfra.

Hvis dere ønsker å terpe på årets kjørerute har dere denne her:


Kjør til riksvei 152, ta til venstre mot Ås, kjør over E6 og ned til krysset
ved Matforsk. Ta til venstre og følg veien langs Årungen, helt ned til nordenden
av vannet. Ta til venstre under E6 og opp bakkene til Frogn kirke.
Følg veien helt til du kommer til Rv. 153, Osloveien.
Her holder du til venstre og kjører ned til krysset i bunnen av bakken. Ta
til høyre og følg veien til Rv.152. Her tar du til venstre og kjører noen hundre
meter før du tar til høyre, retning Vestby. Følg veien helt til avkjøring
til høyre mot Hvitsten. Kjør til post 1 (km 23), som er i Hvitsten sentrum.
Videre kjører du videre igjennom tettbebyggelsen i Hvitsten og opp forbi
veien til Emmerstad og helt opp til fylkesveien som går mot Son. Følg
veien videre til T-kryss mot Son eller Hølen. Velg veien til venstre, mot
Hølen, over E6 og ned bakkene til Hølen. Kjør sydover gjennom Hølen og
ned til gamle E6, hvor du først tar til høyre og så til venstre mot Ringvollen
(Hobølveien). Følg denne rett fram, til Ringvollen. Her finner du post
2 (km 44), ved Ringvollensenteret.
Kjør ut fra posten i retningen du kom fra og ta til venstre etter hundre
meter, og ta av til høyre mot Garder. Følg veien mot Garder og videre til
høyre mot Kroer/Ås i krysset nederst i bakken forbi Garder “sentrum”.
Følg veien til videre, slakt til høyre mot Kroer kirke. Vel oppe ved kirken
tar du til venstre og følger veien ned bakken og opp i retning Ås.
Kjør gjennom Rustadfeltet og ned til rundkjøringen ved Sentralholtet. Her
tar du til venstre, inn på rv.152 og kjører mot Ås/Drøbak, over E6 og fram
til avkjøringen til høyre, mot Lillebror MC, hvor det er målgang (km 63)

onsdag 5. desember 2012

Rapport fra medlemsturen til MC Collection


I tolv kuldegrader, i snøføyka, feide jeg over til Sollentuna ved Stockholm og besøkte svenskenes fantastiske motorsykkelsamling. Racing og Speedway var tema. I inngangen sto en knall-racing-rød Aermacchi HD, trefemti, på pall. Det første bildet belasta elektronikken i kanonen min. Batteriet er nyladet. Linsa lyner.
Jeg skal kjøpe billett og ser Lasse Sundbergs Husqvarna-chopper ved vinduet. Har nettopp sett den i et blad og kjenner drar gjenkjensel. Jeg leser at det er 1668 V-twin og at den har «tävlat i Custom-VM i Sturgis, USA och på Custom Motorshow i Jönköping. Det er ingen foredrag eller greier i dag, bare rolig og fint og kort kø. Jeg betaler hundre spenn og tar med en kaffe som jeg skal balansere gjennom utstillingen og nippe underveis. Kameraet stiller jeg om til masse ISO.

Den første maskinen i selve museet er en Indian Flat Track racer, svart med hvite dekk. Indian og HD glimrer med sitt nærvær i så stor grad og så langt øyet skuer at jeg tenker: dette er masseproduserte greier. Museet er svært og i to etasjer. I midten snor en søyle seg fra gulv til tak og på den stiger motorsykler mot himmelen. Spektakulært. Jeg finner en Rudge Whitworth. Ante ikke at de lagde motorsykler. Hjemme har jeg en vintage tråsykkel av merket. Innerst finnes et velodromdekke med antikke racere. Merker jeg ikke har hørt om er i fart i svingen og har lakk og blanke deler deluxe. En orange Flying Merkel tar oppmerksomheten. Jeg bruker opp halve filmen på vidunderet. Er ikke film i dag, men jeg tar halvparten av trettiseks bilder, minst. Jeg skal ikke være på museet hele dagen. Likevel er det denne jeg bruker tid på. Det stiligste jeg har sett hittil er en 1916 Indian racer som ligger på EBay til 175 tusen norske kroner. Jeg skifter øyeblikkelig favorittsykkel. Skal jeg selge alt jeg har og skaffe en orange Merkel? Det blir neppe nok penger. Dessuten har den ikke gir og må dyttes i gang til den får fart og kjøres på samme utveksling. Intet annet en stuepynt - eller banemaskin i utlandet da. Annen etasje raser jeg gjennom. Det er ikke tid til fotografering av alle de italienske miraklene. 

Smiler fornøyd når jeg ser at de har tatt med seg søttitre Kawa nihundren fra de gamle lokalene ved Sunne. Der sto den på trone mot øst, men her er den ikke verdt mer enn et øyekast. Kaffe venter i kafeen. Boksamlingen er stor. Det er også T-skjorte- og prylarhylla. Det blir ei kul trøye med påskriften Garagekultur, startflagg-button til jakkeslaget og plakater.
Besøket er over. Jeg skal hjem, redigere bildene og lese mer om The Flying Merkel. Det første jeg ser er dette, fra et nylig salg i Statene: The top seller of the weekend was a beautifully restored 1910 Flying Merkel, resplendent in the company's bright orange coloring, that garnered $86,800.

Neste museumsbesøk må bli «over there». Geir Hellum, turarrangør

tirsdag 4. desember 2012

Vinterarbeid - oppdatering

Nye sylindere

Etter at sesongen ble avsluttet med et smell, har det ankommet nye sylindere til Chiefen. Riktig nok av 40-talls typen, men med masse gods og standard boring. Medfølgende var også stempler og ringer, så alt skulle være bra i rute for å komme på veien til våren. Sylinderne er produsert i Indian, altså "Genuine Indian Parts", og kvaliteten på støpegodset skal være utmerket. Det man har hatt problemer er derimot maskineringen, som har vært noe mangelfull.

Jeg har ikke merket meg noen problemområder ennå, men håper å få tatt en runde hos min mekaniker, Kjell, for å avdekke eventuelle saker som må utbedres. En ting jeg allerede har gjort er å kutte en kjøleribbe på den bakre sylinderen, slik at jeg kan bruke dynamoen slik den sitter idag. Det gikk aldeles utmerket.
Mine 39-topper ser litt pussige ut på høyresiden, på grunn av den brede omkretsen. Jeg får se om jeg kan få gjort noe med det (kanskje vinkelsliper, igjen?)

Min gamle framsylinder med brukket fot.

tirsdag 16. oktober 2012

Nytt prosjekt Indian Scout. Veivaksel og rullelegere.


torsdag 16. august 2012

Tur til Indian Summer Meet 2012

Lunchstopp på Bjoneroa, med kaffe og Mor Monsen kake.

Da ble det endelig godt vær, akkurat i tide for reisen til Leira. Reiste oppover torsdag 9 august sammen med Ola Prestløkken (Sport Scout 1937) og Rune Stjernen (101 Scout 1931). En fantastisk tur fra Oslo til Roa, videre til Jevnaker, og oppover langs Randsfjordens vestside til Dokka. Treffet på Leira ble en stor begivenhet, med mange amerikanske veteransykler, bl.a en Excelsior 1912, tre Henderson firere og en Indian Four fra 1935. Totalt 42 deltagende sykler.

Reisen hjemover ble sterk preget av Ola,s punktering. Det ble to timer med mekking og demontering av dekk, bytting av slange og pumping av luft. Deretter gikk det i godt tempo nedover E16 til Hønefoss, og over til Jevnaker/Roa. Totalt ble det 58 mil kjøring, i strålende vær.

Venter på Rune, ved Hallingby E16


lørdag 7. juli 2012

Torsdagstur gjennom Østfold

Jeg trengte virkelig en problemfri tur nå. Sist torsdag ble det 15 mil med deilig kjøring gjennom Østfold, uten et feilslag, uten punktering, uten pluggledninger som løsner og uten oljetapping i grøftekanten. Bare herlig kjøring. Ruta gikk fra Ski til Enebakk (tankfylling), Dalefjæringen, Solbergfoss (bildet), Askim, Skiptvet, Svinndal, Moss, Elvestad og hjem. Eneste stopp på turen var, foruten tankfylling, på Solbergfoss hvor jeg traff et par motorsyklister som måtte ta bilder av sykkelen. Gjennom Askim kjørte jeg også forbi en MC-ulykke hvor ambulansen var tilstede og tok hånd om et par uheldige. Man kjører litt penere etter noe slikt.
Stein