onsdag 5. desember 2012

Rapport fra medlemsturen til MC Collection


I tolv kuldegrader, i snøføyka, feide jeg over til Sollentuna ved Stockholm og besøkte svenskenes fantastiske motorsykkelsamling. Racing og Speedway var tema. I inngangen sto en knall-racing-rød Aermacchi HD, trefemti, på pall. Det første bildet belasta elektronikken i kanonen min. Batteriet er nyladet. Linsa lyner.
Jeg skal kjøpe billett og ser Lasse Sundbergs Husqvarna-chopper ved vinduet. Har nettopp sett den i et blad og kjenner drar gjenkjensel. Jeg leser at det er 1668 V-twin og at den har «tävlat i Custom-VM i Sturgis, USA och på Custom Motorshow i Jönköping. Det er ingen foredrag eller greier i dag, bare rolig og fint og kort kø. Jeg betaler hundre spenn og tar med en kaffe som jeg skal balansere gjennom utstillingen og nippe underveis. Kameraet stiller jeg om til masse ISO.

Den første maskinen i selve museet er en Indian Flat Track racer, svart med hvite dekk. Indian og HD glimrer med sitt nærvær i så stor grad og så langt øyet skuer at jeg tenker: dette er masseproduserte greier. Museet er svært og i to etasjer. I midten snor en søyle seg fra gulv til tak og på den stiger motorsykler mot himmelen. Spektakulært. Jeg finner en Rudge Whitworth. Ante ikke at de lagde motorsykler. Hjemme har jeg en vintage tråsykkel av merket. Innerst finnes et velodromdekke med antikke racere. Merker jeg ikke har hørt om er i fart i svingen og har lakk og blanke deler deluxe. En orange Flying Merkel tar oppmerksomheten. Jeg bruker opp halve filmen på vidunderet. Er ikke film i dag, men jeg tar halvparten av trettiseks bilder, minst. Jeg skal ikke være på museet hele dagen. Likevel er det denne jeg bruker tid på. Det stiligste jeg har sett hittil er en 1916 Indian racer som ligger på EBay til 175 tusen norske kroner. Jeg skifter øyeblikkelig favorittsykkel. Skal jeg selge alt jeg har og skaffe en orange Merkel? Det blir neppe nok penger. Dessuten har den ikke gir og må dyttes i gang til den får fart og kjøres på samme utveksling. Intet annet en stuepynt - eller banemaskin i utlandet da. Annen etasje raser jeg gjennom. Det er ikke tid til fotografering av alle de italienske miraklene. 

Smiler fornøyd når jeg ser at de har tatt med seg søttitre Kawa nihundren fra de gamle lokalene ved Sunne. Der sto den på trone mot øst, men her er den ikke verdt mer enn et øyekast. Kaffe venter i kafeen. Boksamlingen er stor. Det er også T-skjorte- og prylarhylla. Det blir ei kul trøye med påskriften Garagekultur, startflagg-button til jakkeslaget og plakater.
Besøket er over. Jeg skal hjem, redigere bildene og lese mer om The Flying Merkel. Det første jeg ser er dette, fra et nylig salg i Statene: The top seller of the weekend was a beautifully restored 1910 Flying Merkel, resplendent in the company's bright orange coloring, that garnered $86,800.

Neste museumsbesøk må bli «over there». Geir Hellum, turarrangør

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar